Pzkpfw II

Mikuláš Hampl

 

Typ: Lehký tank (Pz II C)
Posádka: 3 (velitel, střelec, řidič)
Délka: 4,81 m
Šířka: 2,22 m
Výška: 1,99 m
Hmotnost: 8,9 t
Pohon a výkon: benzín Maybach HL 62TRM, 140 koní
Maximální rychlost: 40 km/h
Dojezd: 200 km
Pancéřování: Trup + věž: okolo 14,5 mm
Výzbroj: Primární: 20 mm rychlopalný kanon KwK 30
Sekundární: 2 ⨯ 7,92 kulomet MG 34

Lehký tank (kódově SdKfz. 121) vznikl díky permanentnímu nedostatku PzKpfw III a IV pro německou armádu. Toto vozidlo o hmotnosti pouhých 10-ti tun mělo být vyzbrojeno rychlopalným 20mm kanonem a dále mělo také disponovat jedním kulometem standardní ráže 7,92mm (pravděpodobně MG 43), takže byla nová „Panzer dvojka“ schopna dobře podporovat útok pěchoty. Tank obsluhovali celkem 3 muži: velitel, řidič, střelec/radista.

V červenci roku 1943 zadal Waffenamt výše uvedené propozice firmám Krupp, MAN, Henschel a Daimler-Benz (tyto společnosti se účastnily již soutěže na konstrukci tanku. Po předvedení všech čtyř LaS 100 (Landwitschaftlichter Schlepper = zemědělský tahač) však zbrojní úřad stále nebyl spokojen, a tak se rozhodl pro kompromis mezi prototypy firem MAN (korba) a Daimler-Benz (nástavba). Na koni roku 1935 započala výroba předséiových Ausf. a1. Přestože byl těžší a lépe vyzbrojený, než jeho předchůdce, PzKpfw I, pro skutečnou bitvu však byl příliš lehký, a tak se nejlépe prosadil jen v roli cvičného tanku, v prvních fázích války případně jako průzkumník. Dobře však prosloužil, jako základ pro různé modifikace, které najdete v seznamu „Odvozené verze“, níže na stránce.

Postrachem na bojišti tedy rozhodně nebyl, osvědčil se ve Španělské občanské válce, v letech 1936 – 1939 a v německém počátečním útoku na Polsko, který odstartoval druhou světovou válku. Po jejím rozjetí však tyto tanky neměly žádnou šanci konkurovat spojeneckým vozidlům, tím pádem zůstal u role průzkumné a později jen cvičné. Poslední stroje byly vyřazeny na konci války. Níže vidíte seznamy jeho verzí a úprav.

Verze:

  • Ausf. a1a3 – první předsériové verze, dochromady vyrobeno 75 kusů
  • Ausf. b – předériová verze se silnějším motorem a pancířem
  • Ausf. c – předsériová verze s upraveným podvozkem, přesný počet vyrobených kusů není znám
  • Ausf. A – první sériový model, vyrobeno ??? kusů
  • Ausf. BF – další „upgrady“, dohromady témeř 3 000 kusů
  • Ausf. GM – nerealizované prototypy
  • Leopard – nerealizovaný prototyp průzkumného tanku
Sériově vyráběný PzKpfw II Ausf. B

Odvozené verze:

  • Flammpanzer II Flamingo – plamenometný tank, pokračovatel Flammpanzeru I, odvozeného od PzKpfw I
  • Geschüstzwagen II Wespe – samohybné dělo na podvozku PzKpfw II s houfnicí leFH 18/2 L/26 (nebo -/28) ráže 105mm, vzhledově připomínala „Vosa“ „Cvrčka“ (Grille) na podvozku tanku PzKpfw 38 (t)
  • Luchs – úspěšný průzkumný tank, vyrobeno přes 100 kusů
  • Panzerjäger Marder II – bezvěžový stihač tanků na podvozku PzKpfw II s kanonem typu PaK 40/2 L/43, ráže 75mm
  • Schrumpanzer II – obojživelný tank
  • Sturmpanzer II Bison – asi 10 podvozků PzKpfw II osazených pěchotním dělem sIG 33 L/12 ráže 150m, stejným, jaké nese také Sturmpanzer I Bison
Stihač tanků Marder II
Top